Ako nespolupracovať s reklamnou agentúrou

Spolupráca s reklamnou agentúrou je niečo ako vzťah. Ak to funguje, môže to byť krásne. Ak nie, tak… no, viete, ako to dopadá. Áno, „náš klient, náš pán“. Je pravda, že niekedy nestačí, len čo najlepšie poslúchať. Dobrá spolupráca potrebuje viac – pochopenie, komunikáciu a hlavne ísť za rovnakým cieľom.

Tento článok píšem, preto, aby sme si spoločne úprimne povedali, kde to často viazne a ako s tým niečo spraviť a zameriam sa na to, čo môžeme spoločne vylepšiť.

1. Nepripravené zadanie

Povedzme si to na rovinu – zle nastavené zadanie je recept na katastrofu. Klient nemá presnú predstavu, agentúra nie je jasnovidec, a potom príde prvý návrh, ktorý klient zamietne, pretože „tak som si to nepredstavoval.“ A čo nasleduje? Stratený čas, energia a niekedy aj nervy na oboch stranách.

Ako to zlepšiť?

Predtým, než začne práca, si spoločne sadnite a prejdite si každý detail zadania.

Ak nemáte jasnú predstavu, nechajte agentúru navrhnúť varianty, ale jasne povedzte, čo sa vám páči a čo nie.

2. Podceňovanie rozsahu projektu

„Potrebujeme len spravovať PPC kampane,“ povie klient. Ale keď začne agentúra pracovať, rýchlo zistí, že web nie je optimalizovaný, produkty nemajú konkurenčné ceny a na sociálnych sieťach je ticho. Bez toho, aby to spolu ladilo, sa úspech nedostaví.

Ako na to?

Nechajte agentúru pozrieť sa na vašu situáciu komplexne. Ak navrhnú úpravy na webe alebo v komunikácii, zamyslite sa nad nimi.

Nebojte sa spolupráce medzi viacerými špecialistami – výsledok bude len lepší.

3. Očakávania mimo reality

Nie raz sa stalo, že klient očakával, že bannery mu za mesiac zdvojnásobia predaje, alebo že YouTube reklama mu prinesie 100 objednávok za týždeň. A potom nasleduje rozčarovanie, pretože tieto kanály fungujú inak – budujú povedomie, pripravujú pôdu pre predaj, ale priamy predaj nie je ich hlavnou úlohou.

Ako sa tomu vyhnúť?

Jasne si nastavte ciele. Chcete viac klikov? Zvýšenie povedomia? Alebo konverzie? Každý kanál má svoju úlohu.

Počújte odporúčania agentúry – vedia, čo robia, a ich cieľ je rovnaký ako váš.

4. Komunikácia a termíny

Žiadne „rýchlo-rýchlo-rýchlo“ nefunguje, ak nie je jasná a rýchla komunikácia na oboch stranách. Častý problém je, že agentúra dodá podklady, ale klient sa k nim vyjadrí až po dvoch týždňoch, a pritom deadline už horí.

Ako to napraviť?

Dohodnite si harmonogram, ktorý zahŕňa aj vaše úlohy.

Buďte promptní v odpovediach a dôslední pri dodávaní podkladov. Každý deň omeškania môže projekt skomplikovať.

5. Nevôľa vzdelávať sa

Niekto si povie: „Najal som si agentúru, tak nech to spravia.“ Ale čím viac klient rozumie tomu, čo agentúra robí, tým lepšie vie zadávať požiadavky a spätnú väzbu.

Ako sa vzdelávať?

Nebojte sa pýtať. Ak niečomu nerozumiete, opýtajte sa.

6. Pasivita škodí

Najhoršie, čo klient môže urobiť, je prístup: „Zaplatil som, vybavené.“ Bez aktívneho zapojenia klienta môže projekt zlyhať, pretože agentúra nemá potrebné informácie alebo podklady.

Ako tomu predísť?

Uvedomte si, že agentúra a klient sú jeden tím.

Spolupracujte, pýtajte sa, posúvajte podklady a buďte aktívni. Spoločný cieľ je predsa vaša spokojnosť.

Ideálna spolupráca? Jednoducho je to o komunikácii a dôvere.

Ak mám niečo vypichnúť, tak je to komunikácia. Nerozumiete niečomu? Napíšte. Nie ste spokojný? Ozvite sa. Spravila agentúra chybu? Priznáme si ju a napravíme. Výsledky prídu, ak obaja potiahneme za jeden povraz.

Spolupráca medzi klientom a agentúrou je partnerstvo. A ak je komunikácia úprimná a otvorená, dokážeme spoločne robiť zázračné veci. Tak čo, ideme na to spoločne? 🙂

Marcel Milo, CEO of GROOW Digital